Keresztény család

Istenkeresés az élet labirintusában...

4 ok, amiért ne vegyél iPhone-t a gyermekednek

2015. február 21. 10:58 - Kereszteny Család

 

 

Gondoltál már arra, milyen hatással van a technikai fejlődés a gyermeked lelki fejlődésére? Nekünk, szülőknek nehéz ezt az egész folyamatot átlátni, vagy egyáltalán csak lépést tartani vele. Az okostelefonok által naponta százával érnek bennünket az impulzusok, de vajon hogyan dolgozza ezt fel egy gyerek? Az alábbi cikkben nagyon értékes gondolatokat olvashattok erről, melynek eredetije az xxxchurch keresztény portálon jelent meg.

Ami engem illet, én is a technológiai haladás elkötelezett híve vagyok, ugyanakkor egy a szerencsések közül, akik még abban a romantikus korszakban nőttek fel, ahol az emberek egymásnak még kézzel írtak levelet. Amikor 10 éves voltam, a szüleim, akik mindketten szegény, keletről jött mosodában illetve a fűszeresnél dolgozó bevándorlók voltak, nagy nehezen összespóroltak egy Nintendo játékgépre nekem, amin a Super Mario futott. Később, mikor már húsz éves lettem nagyon izgatott voltam, amikor a születésnapomra megkaptam az első Pentium számítógépemet, majd 1999-ben pedig az első Nokia mobiltelefonomat, amivel a kezemben könnyen úgy tűnhetett, mintha egy súlyzót tartanék a fülemen.

Az első okostelefonomat 2010-ben vásároltam meg, akkor amikor már szinte mindenkinek volt, de mégis izgalommal bontottam ki a két éves hűségnyilatkozattal vásárolt iPhone-omat. Ma már érdekes visszatekinteni a telefonok első hullámára, amelyek beégetett szimbólumokat és egyszerű játékokat jelenítettek meg. Persze engem sem emészt a nosztalgia az offline gyerekkorom iránt, mivel mindig kész vagyok alkalmazkodni a kütyük újabb és újabb áradatához. Sohasem voltam és leszek az az ember, aki mindig meghúzza a vészharangot, ha valami új dolog válik a mindennapjaink részévé.

Mégis, az egyre nagyobb léptékkel fejlődő kütyük iránti szeretetem ellenére, legalább akkora aggodalommal tekintek arra, hogy mindez hogyan hat ránk, különösképpen a gyermekeinkre. A technológiai kultúra annyira gyorsan fejlődik, hogy nagyon nehéz bármi olyan kapaszkodót találni az okostelefonokkal és a szociális médiával kapcsolatban, amit ésszel képesek lennénk lekövetni. Más szóval fogalmunk sincs róla, hogy a mai technológia hogyan hat egy egész felnövekvő generáció életére. Egyszerűen nem tudjuk.

Folyamatosan egy olyan kulturális lemaradásban élünk, ami egy olyan pszichológiai jelenség, amit úgy írtak le, hogy „a kultúránkak időre van szüksége a technológiai innovációk utoléréséhez, de ez a lemaradás folyamatosan szociális problémákat és konfliktusokat okoz.” Amikor pedig egy egész nyugati felső-középosztálybeli generációnak korlátlan hozzáférése van az infromációkhoz, annak elkerülhetetlenül végzetes következményei lesznek.

Nekem egyáltalán nincsenek fenntartásaim vagy előítéleteim a technikával kapcsolatban, de jobb ha tudjuk, mekkora az az erő, ami könnyen átlépheti azt a határt, amit még kontrolálni tudunk.

Beszélnünk kell róla

A megoldás nem lehet egyszerűen az, hogy az otthonunkban betiltjuk a technológiát, inkább legyünk elég bölcsek és beszéljünk arról, hogy az egyes eszközöket hogyan használjuk, miután megvettük őket. Ez nem egyszerűen csak egy beszélgetést jelent a pornográfiáról, amely egyértelműen káros vagy kóros és mindkét esetben szociális értelemben mérgező. Hanem azt is, hogy a mai családokban ésszerű keretek között folyamatosan beszélünk a kütyük biztonságos használatukról.

Felsorolok négy okot, miért gondolom azt, hogy a gyermeked életében miért jobb az okostelefon ajándékozásával inkább várni, vagy annak használatát erősen korlátozni. Ezek nem egy régimódi, mutatóujját felemelő „azok az átkozott fiatalok” gondolatvilágú embertől jönnek és talán ezek a szempontok nem is lesznek annyira újak neked. Remélhetőleg megérted ezeknek a döntéseknek a komolyságát, mint például azt, hogy hogyan lépjenek be a gyermekeink az új technológiák elkerülhetetlen hullámába.

1. Az okostelefonok hajlamosak a kapcsolatok aláaknázására

Még mindig emlékszem az első mentegetőzésemre, amikor hét év körüli lehettem és szemtől szemben álltam a barátommal és az édesanyjával, mivel elloptam a srác két transformer figuráját. Az első szakításom szintén előttem van, amikor tizenhét éves voltam, szemtől szemben álltam azzal a lánnyal, akinek két hónapig udvaroltam, mivel úgy gondoltam, ő az én életem szerelme.

Mindkét esemény nehéz volt és megalázó. Ugyanakkor ezek részei voltak egy természetes fejlődésnek. Mi mindannyian keresztülmegyünk – mivel keresztül kell mennünk – magyarázkodásokon, veszekedéseken és szakításokon. Az emberi létezőkhöz hozzá tartozik az érzelmek megosztása, a kellemeseknek és a rosszaknak egyaránt, mindez pedig fizikai közelségben.

A legnagyobb probléma az okostelefonokkal az, hogy képesek meghiúsítani ezt a természetes, szemtől szemben álló fizikai interakciót. Amikor a gyerekek megtanulják, hogy gombnyomásra kérjenek bocsánatot, az egy diszfunkcionális szorongást vált ki, amely később csak egyre rosszabb lesz. Túl könnyű íly módon minimálisra csökkenteni a rossz cselekedeteink hatását, hogy aközben nem látjuk a fájdalmat, amit okoztunk. Az egész folyamat a barátságainkat átfordítja egy művészien kényelmes állapotba. Bármikor képesek vagyunk őket „kikapcsolni” és elkerülni a „piszkos munkát”, amivel egy kapcsolat rendbetétele jár.

Én nem a Skype vagy a FaceTime ellen vagyok, de ezek az alkalmazások túl kényelmesek egy valódi beszélgetéshez. Ugyanakkor hajlandó vagyok annyira messzire elmenni, hogy azt állítsam, hogy ez pont olyan mint az a kár, amit a pornó okoz. A komoly, eltökélt, valódi kapcsolatok kialakítását, az okostelefonok átfordítják a képernyőn megjelenő játékokká. Így elkerüljük a szükséges harcot a lelkiismerettel és az érzésekkel, melyeket minden érintett érez. A gyerekeknek leginkább a korai éveikben szükségük van arra, hogy fejlődjenek és rendszeresen érezzék, hogy annak amit mondanak vagy tesznek, súlya van.

Mi a megoldás? Az a legkevesebb amit meg kell tennünk, hogy a kapcsolatot gombnyomogatás helyett telefonálással teremtsük meg. A gyermekeknek szükségük van arra, hogy megtanuljanak beszélni és megtanulják értelmezni egy emberi hangon keresztül a beszélő érzelmeit. Ugyanakkor ez még mindig egy nyers, ösztönös interakció, de egy szöveges üzenet szerkesztése által még ennyi sem tud létrejönni. Az igazi kommunikációhoz kellenek a lábaink, hogy odavigyenek, és kellenek a szemek is, hogy egymásra nézzünk. Természetesen érthető, hogy nagy távolságok áthidalásához szükség van a technológiára, de ahol csak lehetséges, a teljes fizikai jelenlétünk az, ami a legkívánatosabb. Miközben a szöveges üzenetek és az email életképes kommunikációs formák, a normális kapcsolatteremtő metódusok mellett csupán kiegészítők.

2. Az okostelefonok kizárnak bennünket az elköteleződésből

Amellett, hogy a kutatások szerint a Google keresés meglehetősen elbutít bennünket, szintén nyilvánvaló tény, hogy az okostelefon rossz hatással van a minket közvetlenül körülvevő emberekkel való kapcsolatra. Amikor egy ebédlőasztalt körülülve vagy egy autót látok teli emberekkel, akik mindannyian a telefonjukat nyomkodják, mindig csodálkozom, minek vannak egyáltalán együtt?

Gabe Lyons a The Next Christians (A jövő keresztényei) című könyvében beszél Kevin Kelly-ről, a Wired magazin korábbi vezető szerkesztőjéről, aki nem használt mobiltelefont, nem volt laptopja és leginkább a kerékpárján közlekedett. Gabe azt írja, „Mi nyilvánvalóan egy olyan társadalomban élünk, amely tele van elkülönült emberekkel” vagy másképpen kifejezve, test nélküli emberi létezőkkel. A figyelmünk eltorzult, a fókuszálási képességünk leromlott és egy bármilyen átlagos megfigyelőnek úgy tűnhet, hogy azok a napok már a múltéi, amikor egy négyszemközti beszélgetés több mint öt percig fenntartható anélkül, hogy ezek az állandó impulzusok megtörnék.

Lyons és Kelly arra a következetésre jutottak, hogy ez a jelenség pontosan azt testesíti meg, amit Isten végzett el a fián, Jézuson keresztül. Isten megtestesül önmagában, hogy a jelenléte velünk legyen. Az egyik leginkább megdöbbentő igazsága a kereszténységnek az inkarnáció, a megtestesülés, amiben Isten azt akarja, hogy ahogy Ő keresztül ment ezen a folyamaton, mi is keresztül menjünk. A megtestesülés által, minket, keresztényeket úgy hívnak, hogy teljesen megtestesültünk mindenben és minden szituációban, minden személlyel, az egész létezésünkkel.

Nem azt mondom, hogy el kellene dobálnunk a laptopjainkat vagy pattanjunk biciklire és azzal járjunk dolgozni. Nem akarok semmilyen szörnyű új dologgal előállni, de a testünk elvesztése a kommunikációban már annyira akadállyá vált, hogy itt az ideje neked is letenni a telefonod.
Amikor pedig ez az egész probléma a gyerekekkel kapcsolatosan merül fel, lévén "minden az egyben" eszközről van szó amelynek a szórakoztatásban végtelenek a lehetőségei, akkor jobb ha tudjuk, hogy ez az eszköz egy gyermeket teljesen bezár egy külön világba. A játékok és a média nem szükségszerűen rosszak, de kétségtelenül károsak, amikor egy személlyel, aki szemben áll veled, csak félig veszel részt a kommunikációban. 

Mi a megoldás? A gyerekeknek meg kell tanulniuk az embereket előtérbe helyezni, akik körülöttük vannak és nem máshol. Azok az emberek kell legyenek a legfontosabbak az adott pillanatban, akik fizikálisan jelen vannak. Légy jelen, légy elkötelezett. Tedd le a telefont, vedd fel a szemkontaktust, legyetek együtt. Biztos vagyok abban, hogy velem együtt ez minden felnőttnek is üzenet.

3. Ha az okostelefonok használata nincs korlátozva, hatalmas kárt képes okozni

Amikor 13 éves voltam, emlékszem, áthívtam két barátomat, hogy aludjanak nálunk. A következő nap, édesanyám a következőt mondta: „Sean-t kedvelem, de Kyle-t nem.”

Ezután hosszas beszélgetésbe kezdtünk arról, hogy miért is szereti anya Sean-t, Kyle-t pedig miért nem. Nagyon csalódott voltam, de valahogy azért túltettem magam ezen és megtanultam azon a napon a személyes benyomás erejét és azt, hogy nem mindegy, kivel barátkozom. Amint később kiderült, Sean egy olyan srác volt, aki megáll a saját lábán, miközben Kyle-t kirúgták az iskolából, mivel egy náci eszméket valló szkínhed lett. (Nem viccelek.)

Egy gyerek egy okostelefonnal egy exponenciálisan szélesedő baráti körrel és annak hatásaival találja magát szembe a kijelzőn. Természetesen ugyanúgy igaz ez a laptopokra és más eszközökre is, de ha egy folyamatos hozzáféréssel rendelkeznek a zsebükben, távol a vigyázó tekintetektől, a hozzáférés szabályozása lehetetlen feladattá válik ahogy az is, hogy megbeszéljük a történéseket. A gyerekeknek sohasem kell hazahozniuk a haverjaikat az Instagrammról, Snapchatról vagy a Facebookról, így ez nem is segíti elő a nyitott beszélgetéseket a barátoktól szerzett hatásokról.

Mi a megoldás? Időnként érdemes megnézni az előzményeket a gyermeked telefonjában, bármennyire bonyolult munka is az iránymutatás, mivel egyszerű válaszok sem léteznek. Az alapoktól kell indulni, egészséges gondolatokkal beoltani és türelmesen megtanítani a jó dolgokra. Mindez sebészi pontosságot és érzékenységet igényel nem pedig egy légkalapácsot. Nyilván nem leszel tökéletes és elmegy rá egy csomó időd, de ha rá tudod venni a gyermekedet a tudatosságra, a csatát már félig megnyerted.

4. Az okostelefonok gyakran elválasztanak bennünket a hagyományos élményektől

Kialakulóban van egy trend, mely szerint az olyan előadók mint Dave Chapelle vagy Jack White az előadásaik alatt teljesen megtiltják az okostelefonok használatát. Ez pedig nem a kalózfelvételek készítéséről szól, hanem a pillanat maradéktalan élvezéséről, amely előttünk bontakozik ki. A logikájuk szerint, amikor az köt le teljesen bennünket, hogy rögzítsük és megosszuk a pillanatot a szociális médián keresztül, mi csak másodkézből tapasztaljuk meg azt, mások visszajelzésein keresztül.

Mind a gyermekek és mind a szülők gyakran használják az okostelefonjukat nagyszerű események rögzítésére, így az életüket csak valamilyen elektronikus eszközön keresztül élik meg. Miközben a mai felnőttek biztos, hogy még azelőtt nőttek fel, hogy ez alternatíva lett volna, addig a mi gyermekeinkél csak egy nagyon keskeny határvonal húzódik a valós és a mániákusan sürgető szociális médián keresztül történő tapasztalás között. Az élet mára már felülíródott az impulzusokkal és azzal, hogy annyi látogatót valamint „lájkot” szerezzünk, amennyit csak lehetséges.

Ezért döntöttem úgy, hogy nem veszem fel a leánykérésemet. Nem gondolom, hogy bármi gond lenne a videózással, de nekem, az indítékom csupán az lett volna, hogy feltegyem a YouTube-ra és fürödjek a népszerűségben. De én egy meg nem ismétlődő pillanatot nem akartam eltorzítani egy szűrővel. Vannak olyan pillanatok, amelyeket meg akarok őrizni Isten, az emberek, akiket szeretek és a magam számára.

Mi a megoldás? Még akkor is, ha a szociális média egy jóval öszetettebb kérdés, a gyerekeknek szükségük van arra, hogy megéljék és élvezzék a legkorábbi pillanataikat és ne legyen kényszerérzésük, hogy felvételt készítsenek majd rögtön posztolják is. Néhány pillanat túl szent ahhoz, hogy besűrítsük egy telefonba. Szükség van arra, hogy ezeket alaposan megéljük és élénken megmaradjanak bennünk.

Kapcsolódó bejegyzések:

 

Ha tetszett a cikk, oszd meg a barátaiddal!

90 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://keresztenycsalad.blog.hu/api/trackback/id/tr647142149

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Tökönrúgott Feleségek 2015.02.21. 21:28:09

Illett meg illet az nem ugyanaz. Szép ez a magyar nyelv :)

tükörfúró 2015.02.21. 21:51:54

Nemrég olvastam valahol, hogy a kamaszok egyre inkább elhúznak fészről, miért is...?

Mert ott vannak már a felnőttek is, tanárok, szülők, hatóságok, gyerekvédők, stb..nekik is okostelefon lóg a fejükből és már oda a nagy szuper-szabadság, figyelik őket, mit csinálnak, kivel, miért, beleszólnak, ilyenek.

Mindeki abban hisz amiben akar és úgy él, ahogy neki jólesik, de ezt a nagy cirkuszt meg pánikhangú cikkeket a technológia körül egy folyamatos álmumusnak, egyfajta pótcselekvésnek hiszem.

Anno a hosszú haj, a rockzene, meg a techno, meg a videojáték, meg a tévé, meg a .... fenetudja mi volt a mumus, aztán mostmeg az iphone...badarság.

Valaki(kk)el együtt lógni és mondjuk bandázásba, utcai galeribe, kisebb balhékba, talán fiatalkoruak intézetébe kerülni nem ugyanaz, mint mondjuk hallgatni arra -vagy nem- amit X ezer km távolságbol neten X jakab írkál.

2015.02.21. 21:56:21

Ilyen szellemiségű szöveget már olvastam: Bienville: "... önkielégítéstől pedig elsorvad a gerinc, és idővel elmebeteggé tesz..."

A cikkírót én őszintén sajnálom. Rossz lehet neki.
Mellesleg már az Amish-ok is kezdenek mobiltelefont használni.

Josagos 2015.02.21. 21:58:27

Ahogy látom, fordítások vannak fent. A szerző tud róla, vagy olyan "keresztényesen" megoldod, mint ahogy annakidején az egyház elvette az elégetett eretnekek javait? :)))

jet set 2015.02.21. 22:06:03

Mondjuk azért ne vegyünk ájfónt a gyereknek, mert százezreket nem adunk a gyerek kezébe.

gizmo26666 2015.02.21. 22:09:34

A cikk címe alapján bármilyen okostelefon vehetsz a gyereknek, csak Iphone-t nem, szóval nincs probléma, a gyerekedet nem fogják kiközösíteni azért, mert nincs okostelefonja, max nem állnak majd szóba vele a gazdag, menő gyerekek, mert nem tellik a családnak még egy Iphone-ra sem.

lacalaca · http://cydonia.blog.hu 2015.02.21. 22:09:54

"fogalmunk sincs róla, hogy a mai technológia hogyan hat egy egész felnövekvő generáció életére."

És így megy ez már 10-20 generáció óta, látszik is, mivé lett a világ!

(irónialámpa!)

gizmo26666 2015.02.21. 22:10:47

@tükörfúró: Jaja, már Anyám is fenn van Face-ne, és "bölcsességeket" oszt meg minden nap, majd lecsesz, mert nem olvastam őket.

Jozeph Pelikahn 2015.02.21. 22:50:05

Megnyugodtam. Akkor Isten tanai szerint az Android mehet! :-)

zsoci 2015.02.21. 22:54:27

Ostobaság az egész. A leírt problémáknak semmi köze a leírt okokhoz, de még kevésbé a megoldásokhoz.
Nem az a probléma, ha egy gyerek okos telefont használ, vagy ha a Google-on keres.
A leírtak akkor állnak elő, ha rossz a nevelés.

Punxsutawney Mormota 2015.02.22. 00:01:47

Ez a sok blablablablabla, amit a cikkíró leírt vagy lefordított csupán megerősítette bennem azt, hogy egyes emberek nem látják a fától az erdőt.

Nagyon cuki lózunguk puffogtatása mellett az origo, hogy egy gyereknek, nincs SEMMI szüksége, sem Iphone-ra, sem Samsung Galaxy Notre, sem Sony Experia Z-re... Ha már mindenképpen telefont adunk a gyerek kezébe, akkor valami egyszerűbb is megteszi oszt jónapot.

drakon 2015.02.22. 00:04:22

Kedves Keresztény Család!
Gondolom fölkészültél az effajta - föntebb olvasható - kommentekre.
A cikk nagyon jó, és minden pontja igaz. Feltehetően olyan ember tollából (billentyűiről :)) származik, aki az emberi kapcsolatok és az emberi lélek nagyon jó ismerője. Azok, akiknek pedig a cikk némely (vagy az összes?) gondolata nyomógombjaikat nyomogatja, ennyire felbőszülnek tőle. Ez természetes, és méginkább igazolja a cikk állításait. Kitartás! Hozzál még sok ilyen jó cikket!
Üdv!

cso zsi 2015.02.22. 01:00:21

@Punxsutawney Mormota:
Nehéz kérdés.
Anno a gyerek pórázként kapott egy Galaxy Young nevű szemetet, ami három naposan, majd fél évesen is feldobta a talpát. Később kapott egy levetett Xperiát, amin legalább futnak az alkalmazások, és a szutyok letöltött játékok.
Iskolába vagy egy 5000 forintos butát, vagy semmit nem vihet.

Amator 2015.02.22. 01:23:14

"Más szóval fogalmunk sincs róla, hogy a mai technológia hogyan hat egy egész felnövekvő generáció életére. Egyszerűen nem tudjuk.
"
Hogyne tudnánk. A mai gyerekek érzelmi intelligenciája a 0-hoz közelít. Köszönhetően az interneten való kapcsolattartásnak.
Testileg fejletlenebbek a 30-40 évvel ezelőtti, akkori gyerekekhez képest. Akkor ugyanis a nyári szünetben nem ült naphosszat a gyerek a számítógép előtt. A Google nagyon jó keresésre, de mi van akkor, ha több megoldást is ad, amihez meg már intelligencia is kellene hogy eldöntsük, melyik az igaz. Mert hogy a jelenlegi iskolarendszer ezt már nem igen garantálja. Stb. Lehetne még sorolni.
A mindennapi életben semmi szükség nincs okostelefonra. Telefonra van szükség, meg egyeseknek játékeszközökre, hogy elviseljék saját unalmukat.

Shopping 2015.02.22. 07:36:35

Annyit mondok, hogy Steve Jobs sem adott a gyerekeinek iPad et.
Továbbá a felnőttek is a sok szar app-ot nyomják a telefonon, nem telefonálnak vele.
A gyerek is ugyanezt teszi, - a helyett hogy játszana. ( az nem játék hogy angry birds-özik)
Szóval tényleg full felesleges a gyereknek okostelefon, mert csak nyomkodó konzumidiotát csinálunk belőle, mint a sok droid fiatal akik még társaságban is a telefont nyomkodják és nem egymással beszélgetnek.

The Great Destroyer 2015.02.22. 08:05:20

1 ok, hogy miért ne neveljél szektás barmot a gyerekedből:
-1. hülye lesz

midnight coder 2015.02.22. 08:20:36

@Shopping: Ja. Szegény gyerek így esetleg holmi kocka informatikus lesz havi nettó 300 ezer forintos fizetéssel, míg ha kinn focizik az udvaron, akár közmunkás is lehet belőle.

midnight coder 2015.02.22. 08:21:21

@The Great Destroyer: Így igaz. Amúgy én szegény gyerekét sajnálom.

Shopping 2015.02.22. 08:57:28

@midnight coder: nem vagyok profilozó, neked nincs gyereked, és max 25 vagy.
Nem azt irtam ,hogy ne legyen a gyereknek telefonja, hanem azt, hogy felesleges neki venni 12 éves kora alatt. Utána még van ideje bőven , "kockának tanulni".
Egy gyereknek akkor kell telefon, amikor egyedül közlekedik és szüksége van ra, hogy elérje a szüleit, és nem akkor amikor 6 éves, és csak azért veszünk neki, mert az osztálytársának már van!

zila5 2015.02.22. 09:16:45

Szerintem a Google keresőjéhez nem kevesebb agymunka kell (kitalálni a megfelelő szavakat a kereséshez, utána a tízezer találat közül kikeresni az áhított információt közvetítőt), mint a könyvtárakban lapozgatáshoz vagy a tudakozót felhíváshoz.
Az is igaz, hogy egy szépirodalmi művet sose olvasnék monitoron, kivéve, ha eljutunk oda, hogy már csak ott lehet majd. :)
Egyébként az a véleményem, hogy ha a gyereknek tudunk egyéb izgató alternatívát kínálni a szórakozáshoz, tanuláshoz vagy kapcsolattartáshoz, akkor nem fog a kütyükön lógni ezek közben.
Amivel a legtöbbet tehetünk a lelki egészségükért, az minden technikai fejlődés ellenére is az őszinteség és a példamutatás meg a saját lelkivilágunk tisztán tartása.
Aki pedig mindezek közben még elég pénzt is tud keresni emberhez méltó munkával, az korunk hőse. :D

enpera · http://c64blog.wordpress.com 2015.02.22. 09:29:50

Neki van, de mi ne vegyünk a gyereknek. Azt az álszelnt demagóg istenit.
Ráadásul ugyanezt mondták az én koromban a c64-re is, oszt mi bajom lett, max az hogy informatikával foglalkozom.

gabardin 2015.02.22. 09:54:38

A szerző szerint csak az Iphone rejt kockázatot? Szerintem is :D
Viccet félretéve, érzékeny téma került a netre.Vannak fiatal felnőtt ismerőseim akik már technikai kütyükön nőttek fel. (egyszerűbb volt odaadni és hagyni játszani, mint foglalkozni, beszélgetni velük). Nem lett belőlük nettó 300 ezret kereső informatikus, hanem az első akadálytól megfutamodó, egyetemet elhagyó, tengő-lengő fiatal. Állás keres, de amíg egy CV mintát ügyesen le tud tölteni a netről, utána az interjún már nem tud kommunikálni. A másiknak egyetlen barátnője egy internetes távkapcsolat. A huszonéves lány azon panaszkodik, hogy minden kapcsolata rövid ideig tart, amin én nem is csodálkozom, mert elsődlegesen a tmblr követők érdeklik.
Persze homokba sem dughatjuk a fejünket, hiszen a világ változik, mi sem szalonokban, hanem blogokon beszélgetünk.

midnight coder 2015.02.22. 10:00:13

@Shopping: Ahhoz a 25-höz adj még egy 20-ast...

midnight coder 2015.02.22. 10:06:00

@gabardin: Keresztlányom is kütyükön nőtt fel, most érettségizett kiváló eredménnyel, pár éves kapcsolata van, és ő húzza maga után a fiút aki nem kütyükön nőtt fel, és eredetileg nem volt túlzottan motiválva a tanulásra. A bátyja szintén kütyükön nőtt fel, neki úgy 18-20 éves kora körül voltak problémái (bár ez szerintem nem igazán függött össze ezzel), elkezdett egyetemet, aztán abbahagyta, fél évet is eljátszott otthon. Aztán szépen összekapta magát és most szoftverfejlesztő egy cégnél, miközben párhuzamosan végzi az egyetemet.

beszélő majom · http://beszelomajom.blog.hu 2015.02.22. 10:31:30

Semmit nem veszít az a gyerek, vagy fiatal felnőtt, aki nem támogatja az éppen divatos kütyük, szolgáltatások használatával az ezekből hasznot húzó zsidó kisebbséget.

Aki nem ért egyet, fejtse ki, hogy miről marad le az a fiatal, akinek nincs "okos" telefonja, és nem regel a FB-ra?

Ja, hogy nem lesz kapcsolatban olyan agyhalott konzumidióta kölykökkel, akikkel egyébként se lenne jó, ha kapcsolatban lenne?

eßemfaßom még áll 2015.02.22. 10:32:12

Az úrnak 1500. évében irva vagyon vala

Az 4 oka annak, miért ne olvasson nyomtatott könyvet az gyermeked vala

1. Az könyvek hajlamosak a kapcsolatok aláaknázására vala

2. Az könyvek kizárnak bennünket az elköteleződésből vala

3. Ha az könyvek használata nincs korlátozva, hatalmas kárt képes okozni vala

4. Az könyvek gyakran elválasztanak bennünket a hagyományos élményektől vala

Mindeközben keresztényi szeretetből bannolva lettem vala

beszélő majom · http://beszelomajom.blog.hu 2015.02.22. 10:33:02

@Nyírjeslakó:

"Mellesleg már az Amish-ok is kezdenek mobiltelefont használni."

Ezt honnan veszed?

beszélő majom · http://beszelomajom.blog.hu 2015.02.22. 10:35:03

@jet set:

"Mondjuk azért ne vegyünk ájfónt a gyereknek, mert százezreket nem adunk a gyerek kezébe."

Meg az NSA kémjeit és kémprogramjait(National Security Agency) se szabadítjuk a családra.

beszélő majom · http://beszelomajom.blog.hu 2015.02.22. 10:36:19

@gizmo26666:

"a gyerekedet nem fogják kiközösíteni azért, mert nincs okostelefonja"

Szerintem butatelefont használni nem ciki, hanem menő.

beszélő majom · http://beszelomajom.blog.hu 2015.02.22. 10:38:41

@Punxsutawney Mormota:

A gyerek kezébe adott okostelókkal a konzumidióta SZÜLŐK akarják egymást túllicitálni.

beszélő majom · http://beszelomajom.blog.hu 2015.02.22. 10:48:29

@midnight coder:

Szerinted az okostelót használó kölykökből informatikus lesz, nettó 300-ért?

Neked teljesen elment az eszed?

Nagyon jól leírta @Shopping: hogy mit csinál a "modern technológia a kölykökből: "a sok droid fiatal akik még társaságban is a telefont nyomkodják és nem egymással beszélgetnek."

Mélységesen megvetik a "technikához hülye" szüleiket, a nagyszülőkkel meg, akikkel évente kétszer, ERŐS szülői nyomásra hajlandóak találkozni, szóba se állnak, merthogy azok "elmaradottak", meg "egyszerűek".

Nyomogatják a telefonjukat az alatt a néhány óra alatt is, amit a saját vérségi rokonaikkal kellene tölteniük, még a vasárnapi ebéd alatt is, amit a szerencsétlen hülyék szeretetből, szeretettel, nekik főztek.

Érzelemmentes generáció az, amit ez a "technika" kinevel. Értelmes ember eltiltja a gyerekét tőle, illetve, amikor már a gyerek feléri ésszel, akkor elmagyarázza, hogy miért tragikus a technika-függő szerencsétlen droidok élete.

beszélő majom · http://beszelomajom.blog.hu 2015.02.22. 10:52:03

@midnight coder:

"Keresztlányom is kütyükön nőtt fel, most érettségizett kiváló eredménnyel, pár éves kapcsolata van"

Ehhez csak gratulálni lehet. A 18 éves lányt már évek óta "használja" valami pattanásos képű kölyök, a szent "felvilágosodás" nevében.

gizmo26666 2015.02.22. 10:58:05

@beszélő majom: JObb, mint ha pornófüggő lenne. Különben meg nem kelll aggódni, ez is csak a tinédzserkori szülők elleni lázadás része, idővel majd kinövik.

midnight coder 2015.02.22. 11:11:39

@beszélő majom: Őszintén szólva, azt nem tudom hogy mikortól feküdtek le, sőt igazából azt sem, hogy megtették-e már. De amúgy üdv a való világban. Ma már elég ritka hogy egy fiatal huszonöt évesen veszítse el a szüzességét. Ha igen, ott általában valami komoly probléma van.

midnight coder 2015.02.22. 11:17:39

@beszélő majom: "Nyomogatják a telefonjukat az alatt a néhány óra alatt is, amit a saját vérségi rokonaikkal kellene tölteniük, még a vasárnapi ebéd alatt is, amit a szerencsétlen hülyék szeretetből, szeretettel, nekik főztek."

Én nem igazán vettem ilyet észre a mai fiatalokon. Más kérdés, hogy tinédzser korban a szülőkkel történő közös vasárnapi ebéd időnként elég kínos tud lenni. Az én időmben is az volt néha. Pláne, ha a szülő és a gyerek közt eleve feszült a viszony. Ugyanez igaz a nagyszülőkkel is. Nem mindenki rajong a nagyszüleiért, különösen ha évente párszor találkoznak, és különösen ha esetleg az egyik szülő nyíltan vagy kevésbé nyíltan nem annyira kedveli az anyóst/apóst. De a gyerek idővel felnő.

midnight coder 2015.02.22. 11:19:24

@beszélő majom: "Szerintem butatelefont használni nem ciki, hanem menő."
Ennél már csak a kőbalta menőbb. Meg bölcsészdiplomával krumplit adagolni a mekiben.

beszélő majom · http://beszelomajom.blog.hu 2015.02.22. 11:43:25

@midnight coder:

"Ma már elég ritka hogy egy fiatal huszonöt évesen veszítse el a szüzességét. Ha igen, ott általában valami komoly probléma van."

Például milyen probléma?

eßemfaßom még áll 2015.02.22. 11:50:48

@beszélő majom: "Szerintem butatelefont használni nem ciki, hanem menő. "

a maradék párszázezer gyerek szerint meg ciki. Ilyen a szelavi

beszélő majom · http://beszelomajom.blog.hu 2015.02.22. 11:53:28

@eßemfaßom még áll:

Szerintem a gyereknek olyan értékrendje van, amilyet a szülőktől kap.

Sose mondtam, hogy a mai világunkban nem az agyatlan konzumidiotizmus tombol.

eßemfaßom még áll 2015.02.22. 11:54:22

@beszélő majom: "Értelmes ember eltiltja a gyerekét tőle"

Érrtelmes ember tudja, hogy amitől eltiltja a kölyköt az lesz a legkedvesebb számára.
Mondd pliiz, neked nincs gyereked!

eßemfaßom még áll 2015.02.22. 11:56:16

@beszélő majom: amennyiben a gyerek egy jurtában él a hortobágy közepén és max a madarakkal él szociális életet a szülein kívül akkor igazad van.

beszélő majom · http://beszelomajom.blog.hu 2015.02.22. 11:57:42

@midnight coder:

"Ennél már csak a kőbalta menőbb."

Te mire használod az okostelefonodat? És mennyit fizetsz ezért havonta?

Nekem buta telefonom van, havi átlagban 500 Ft kötelezően feltöltendő, de lebeszélhető költségbe van a fenntartása. (1500 Ft kötelező feltöltés háromhavonta)

És nem érzem ősembernek magam :)

beszélő majom · http://beszelomajom.blog.hu 2015.02.22. 11:59:08

@eßemfaßom még áll:

Végigolvastad a mondatot?

Tudod, a kicsiket, akiknek még nincs esze, azokat tiltani szokták. A nagyobbaknak meg észérvekkel magyaráznak.

eßemfaßom még áll 2015.02.22. 12:01:54

@beszélő majom: ismered azt a varázsszót, hogy wifi?

vagy olyan csodákat annak aki sokat telefonál, hogy voip?

eßemfaßom még áll 2015.02.22. 12:04:39

@beszélő majom: akinek nincs esze annál a tiltás se müködik. Akinek meg van esze az bólogat apunak amikor megmagyarázza, hogy miért rossz az okostelefon, aztán elkéri a suliban a havertól égő arccal mert neki csak egy nokia101-et vett apu

zobod 2015.02.22. 12:04:51

Pedig ebben a cikk szerzőjének igaza van, akkor is ha egy katolikus szentfazék. Itt egy másik hasonló elveket valló szülő, gondolom, bemutatni senkinek sem kell, ahogy azt sem, miből lett cége a világ legértékesebb vállalata.

“So, your kids must love the iPad?” I asked Mr. Jobs, trying to change the subject. The company’s first tablet was just hitting the shelves. “They haven’t used it,” he told me. “We limit how much technology our kids use at home.”

forrás: www.nytimes.com/2014/09/11/fashion/steve-jobs-apple-was-a-low-tech-parent.html?_r=1

beszélő majom · http://beszelomajom.blog.hu 2015.02.22. 12:05:33

@eßemfaßom még áll:

Persze, hogy ismerem ezeket a szolgáltatásokat. De magánemberként nincs szükségem rájuk.

Én ugyanis a való világban élek, nem a virtuálisban. És nincs szükségem arra, hogy egy porszemként a 7 milliárdból, ilyen szolgáltatások által érezzem magam a valóságosnál fontosabbnak.

beszélő majom · http://beszelomajom.blog.hu 2015.02.22. 12:08:24

@eßemfaßom még áll:

"aztán elkéri a suliban a havertól égő arccal mert neki csak egy nokia101-et vett apu"

Majd 10 év múlva a nevére se fog emlékezni annak a havernak.

Akkor miért kellene igazodni a haver beteges értékrendjéhez?

csaLogÁNY 2015.02.22. 12:12:20

Azért nem veszünk apple-t a gyereknek, mert Ádámot és Évát is azért rakta ki a főnök...

@beszélő majom:
Jön egy milliomos aki kikötözi és elfenekeli etc., ami megjelent könyv és film formájában.

eßemfaßom még áll 2015.02.22. 12:12:31

@beszélő majom: "De magánemberként nincs szükségem rájuk. Én ugyanis a való világban élek, nem a virtuálisban"

ez így az interneten egy blogkommentben leírva nemrég regisztrált nickként 50 nap alatt 614 hozzászólás és 7 saját blogposzt után minimum tréfás :)

vagy mindez nem magánemberként hanem munkaköri kötelességként jött össze?

Dinsdale Piranha 2015.02.22. 12:14:02

Szerintem az igazság valahol középúton van. Kötelező megtanítani a gyerekünket a virtuális világra, a hatékony internethasználatra, a kapcsolattartás mai formáira. Ezek nélkül elveszett ember lesz, XXI. századi analfabéta. Továbbá meg kell tanítani a mértéktartást is, de persze ez minden másban fontos.

Továbbá biztos vagyok benne, hogy bármiféle függőség - legyen az internet, facebook, drog...- valami másnak a hiányából - pl. szülői foglalkozás, szeretet ered. Szóval ha rend van a szülők fejében, szívében és a családi közösségben, akkor nincs gond az okostelefonokkal.

eßemfaßom még áll 2015.02.22. 12:14:08

@beszélő majom: de nem ö most nem a "majd10évmulvá"ban él hanem a mában. Ha ezt nem fogod fel az a te bajod. Meg a nemlétező gyerekedé

vacsad · http://indafoto.hu/vacsad/collections 2015.02.22. 12:26:19

Hogyan írjuk értelmetlen posztot nulla társadalomtudományi háttérrel, tisztán fals érzelmekből. Gratula. Remélem a te gyerekeid csak abakuszt használnak, nem számológépet és postára járnak e-mail helyett.

maxval bircaman felelős szerkesztő · http://bircahang.org 2015.02.22. 12:31:22

Tudni kell használni, ennyi.

Van egy rakás keresztény alkalmazás is telefonra.

beszélő majom · http://beszelomajom.blog.hu 2015.02.22. 12:31:39

@eßemfaßom még áll:

" ö most nem a "majd10évmulvá"ban él hanem a mában"

Te tényleg úgy gondolod, hogy fontos azoknak a véleménye, akiknek se az arcára, se a nevére nem fogsz emlékezni 10 év múlva?

Ugyan már :)

És mit tud a mai világról egy "jelenben élő kamasz" azon kívül, amit a szűk KORTÁRS csoport ismeretségi körében egymásnak posztolnak?

Ja, hogy semmit? És igénye sincs rá?

És szerinted ez jó?

beszélő majom · http://beszelomajom.blog.hu 2015.02.22. 12:33:58

@maxval bircaman szerkesztő:

"Van egy rakás keresztény alkalmazás is telefonra."

Ne örülj.

Ezek idővel majd mind le lesznek tiltva.

Ellenben gyárilag lesz telepítve a telefonokra egy Holokauszt-mantra.

beszélő majom · http://beszelomajom.blog.hu 2015.02.22. 12:37:38

@eßemfaßom még áll:

"ez így az interneten egy blogkommentben leírva nemrég regisztrált nickként 50 nap alatt 614 hozzászólás és 7 saját blogposzt után minimum tréfás :)"

Nem mindegy, hogy EZZEL a nickkel mikor regisztráltam? Hiszen úgyse fogod megtudni soha, hogy ki vagyok valójában :)

eßemfaßom még áll 2015.02.22. 12:43:07

@beszélő majom: "Te tényleg úgy gondolod, hogy fontos azoknak a véleménye, akiknek se az arcára, se a nevére nem fogsz emlékezni 10 év múlva?"

igazad van egy gyereknek soha nem fontos a haverok véleménye hiszen lehet, hogy 10 év mulva már nem járnak össze xboxozni

"És mit tud a mai világról egy "jelenben élő kamasz" azon kívül, amit a szűk KORTÁRS csoport ismeretségi körében egymásnak posztolnak?
"

tudom te 10 évesen az Im-ígyen szóla Zarathustra-t olvastad és az élet értelmén merengtél.

eßemfaßom még áll 2015.02.22. 12:45:53

@beszélő majom:

"Én ugyanis a való világban élek, nem a virtuálisban"

vs.

"beszélő majom 7 bejegyzést írt és 614 hozzászólása volt az általa látogatott blogokban.
2015.01.02. óta tag."

ha nem érzed ebben mi a vitzes arról nem én tehetek

Kovacs Nocraft Jozsefne 2015.02.22. 12:56:37

@zsoci:

"Nem az a probléma, ha egy gyerek okos telefont használ, vagy ha a Google-on keres. "

Az a probléma, ha NEM HASZNÁL okostelefont vagy Google-t. Ha ui. úgy nő fel, hogy nem kezeli ezeket az eszközöket készségszinten, akkor az a mai korban kb. egyenértékű az írástudatlansággal.

[c] 2015.02.22. 13:04:25

@midnight coder: A mai kölykök többsége a Google keresőt sem tudja értelmesen használni, nem hogy programozzon. Tudom, meglepő, én is azt hittem, hogy ezzel kelnek és fekszenek.
Egyáltalán nem vagyok kütyüellenes, de realistán nézve a dolgot a többszázezres okostelefon 10 kölyökből 8-9-nek fölösleges. A maradék 1-2-re viszont igaz, amit írtál - vagyis hatalmas előny, ha korán hozzájutnak az IT-ipar vívmányaihoz.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2015.02.22. 13:08:06

@[c]:

"A mai kölykök többsége a Google keresőt sem tudja értelmesen használni, nem hogy programozzon."

Az elsőben nem vagyok biztos, azt viszont tudom, hogy a programozás nem mindenki kedvenc időtöltése. Elég, ha rendesen be tudja állítani és készségszinten tudja használni pl. az egyes appokat. Sok felnőttnek már ez is megoldhatatlan feladat.

[c] 2015.02.22. 13:08:46

@beszélő majom:
@midnight coder: Ha kicsit megkapargatjuk a szüleink, nagyszüleink generációjának fiatalkori emlékeit, kibukik, hogy akkor is tizenévesen vesztették el a legtöbben a szüzességüket, szóval nem kell a huhogás (ez persze nem midnight coder-nek szól).

[c] 2015.02.22. 13:11:50

@beszélő majom: Alacsony önértékelés. Legalábbis én még csak ilyet láttam (mert a baráti körömben akadtak néhányan). Tehát a hosszú szüzesség nem igazán saját döntés volt.

[c] 2015.02.22. 13:15:29

@beszélő majom: "Nem mindegy, hogy EZZEL a nickkel mikor regisztráltam?"
Ezzel a válasszal épp eßemfaßom még áll olvtárs igazát támasztod alá, de sebaj.

beszélő majom · http://beszelomajom.blog.hu 2015.02.22. 13:37:47

@eßemfaßom még áll:

"ha nem érzed ebben mi a vitzes arról nem én tehetek"

Használom a virtuális világot, többnyire tájékozódásra és szórakozásra. Ez nem jelenti azt, hogy abban élek, és az lenne az életem értelme, és elvonási tüneteim lennének, ha le kellene mondanom róla.

Nincs se tabletem, se okostelefonom.

És azt gondolom, hogy tabletet meg okostelefont azok vesznek, akiknek a virtuális világ az életük ÉRTELME, - egyéb értelmes és tartalmas elfoglaltságok helyett - és elvonási tüneteik vannak, nyugtalanok és agresszívak lesznek, ha le kell mondaniuk róla. Ha nem vihetik magukkal a kapcsolódást biztosító eszközöket BÁRHOVÁ.

Ha nem érted a különbséget a kettő között, arról nem én tehetek.

eßemfaßom még áll 2015.02.22. 14:36:49

@beszélő majom: "Használom a virtuális világot, többnyire tájékozódásra és szórakozásra. "

Mint ahogy mindenki más, csak max nem a monitor előtt mereszti közben a seggét hanem pl a buszon olvassa el az indexet vagy tol egy menet kötélvágást.

Viszont aki évek óta blog.hu-addikt és egy nickjén 50 nap alatt 600feletti kommentet összehoz az azért ne röhögtesse ki magát azzal, hogy másokat fikáz virtuálisfüggöséggel mert még van akinek eszébe jut a történet a verébbel, bagollyal és fejmérettel.

"És azt gondolom, hogy tabletet meg okostelefont azok vesznek, akiknek a virtuális világ az életük ÉRTELME, - egyéb értelmes és tartalmas elfoglaltságok helyett - és elvonási tüneteik vannak, nyugtalanok és agresszívak lesznek, ha le kell mondaniuk róla. Ha nem vihetik magukkal a kapcsolódást biztosító eszközöket BÁRHOVÁ."

Téves kiindulási pontból - értelemszerűen - téves következtetést vonsz le.

beszélő majom · http://beszelomajom.blog.hu 2015.02.22. 14:53:51

@eßemfaßom még áll:

"Mint ahogy mindenki más, csak max nem a monitor előtt mereszti közben a seggét hanem pl a buszon olvassa el az indexet vagy tol egy menet kötélvágást."

Feltételezem, hogy nem nagyon ülsz le asztali gép mellé, ezért nem érted a minőségi különbséget a VALÓDI netezés és a hüvelykujjal minigomb-nyomogatós "életcsászára" feeling között :)

Nem telik asztali gépre a telószámla miatt, vagy mi van?

eßemfaßom még áll 2015.02.22. 15:18:12

@beszélő majom: ismét egy téves feltételezés. Itt jelezném, hogy én a monitor előtt meresztem a seggem, és nincs okostelefonom, tabletem viszont van mert létezik olyan élethelyzet amikor az ember nem tud a hátára venni egy xeonprocis gépet meg a 24-es monitort és maga után húzni párszáz km tápkábelt, mégis jól esik elolvasni megbukott-e már orbán meg lehet egy jó könyvet olvasni a várakozás közben.

a világ nem olyan fekete-fehér ahogy te az 1 bites ábrázolásmódoddal le tudod magadnak írni, miszerint valaki vagy 0-24ben okostelefonon fészbukozo virtuáliséletélő seggfej vagy monitor előtt blog.hu-kommentelő értelmes ember.

zobod 2015.02.22. 15:51:55

@eßemfaßom még áll: oké, de te egy önálló, érett gondolkodású felnőtt ember vagy. A cikk pedig nem erről szól, és nem is tudom hogy kavarodott el ennyire a kommentfolyam, hanem hogy gyerekek számára milyen szabályokat szabjon a szülő a kütyükkel kapcsolatban. Mert kell szabály. 10 éves kor alatt szerintem nem való a kezébe semmiféle ketyere, olyan 16-17 éves koráig pedig csakis erősen limitált és felügyelt használat mellett. Hacsak nem valami kreatív, alkotó jellegű tevékenységre használja. Programoz, valamit ír/rajzol/zenél, a netet bújja példamegoldás után, stb. Ilyen célra akármennyit használhatja. Viszont CoD, facebook, meg a többi szerintem tilos. És értem én, hogy a közösség, a többi gyerek meg többi marhaság, de éppen az a fontos hogy még gyerekkorban kialakítsa a szülő a gyerekben hogy ne valami közösség részeként legyen képes csak értelmezni önmagát, hanem legyen tisztában azzal hogy nem közösségek hanem emberek vannak, egyéni teljesítmények vannak, legyen meg a motivációja, az önállósága és az a képessége hogy a környezetében lévő eszközöket, embereket hogyan tudja "felhasználni" ezeknek a céloknak az elérésére. Ebben a kontextusban az IT egy nagyon fontos eszköz, amit tanuljon meg használni, értse meg hogy hajt hasznot neki, de mikor csak időtöltésre használja, akkor attól inkább el kell tiltani. És még egyszer, gyerekekről beszélünk, nem felnőtt emberekről.

Punxsutawney Mormota 2015.02.22. 16:10:17

@beszélő majom: Egx szóval nem mondtam, hogy nem így van.

Amator 2015.02.22. 16:12:14

Továbbra is fenntartom, hogy semmi szükség okostelefonra, nem csak gyereknek, felnőttnek sem. Miért nem elég otthon ill. a munkahelyen használni az internetet ? Miért kell teljesen felesleges képek millióit feltölteni az internetre ? Ne mondja senki, hogy ez fejlődés.

Punxsutawney Mormota 2015.02.22. 16:18:07

@cso zsi: Én a gyerek 10 éves koráig tudtam ellenállni. Egy alsó kategóriás Experiát kapott, talán egy E-t. Persze, három napig használta, jelenleg azt sem tudja, hogy hol van.

A legfőbb oka az volt, hogy nem akartam a telefont, mivel reggel iskolabusz szedi össze a gyerekeimet és iskolabusz hozza őket haza. Ezen túlmenően az iskolában teljes tilalom van a telefonokra - akkor meg minek?

Úgy gondoltam, hogy ha majd a későbbiekben iskolán kívüli programjai lesznek, akkor lehet szó telefonról, de nem tudtam tovább tartani a várat :)

Michel Djerzinski 2015.02.22. 16:23:36

Ritka az ennyire okos és bölcs cikk az Indexen, illetve egyáltalán az interneten. Köszönöm.

Amator 2015.02.22. 16:26:35

@Michel Djerzinski: Látod, a többség mégis ellene van. Nem értik a lényeget.

Michel Djerzinski 2015.02.22. 17:15:09

"Időnként érdemes megnézni az előzményeket a gyermeked telefonjában, "

Nem. Ez tilos. A gyerek egy külön lény, individuum. Nincs joga a szülőnek turkálnia a gyerek által látogatott tartalmak között. Ha ugyanis így tesz, és a látottak függvényében kérdőre vonja a gyerekét, az megalázó és kontraproduktív.

Kereszteny Család · https://www.facebook.com/keresztenycsaladblog/ 2015.02.22. 17:15:20

@eßemfaßom még áll: Szia, lszives válassz magadnak valamilyen normálisabb nicknevet, mert kacérkodom a gondolattal, hogy kimoderáljalak. Pusztán emiatt. Köszi előre is.

Kereszteny Család · https://www.facebook.com/keresztenycsaladblog/ 2015.02.22. 17:17:37

@Michel Djerzinski:
"Nincs joga a szülőnek turkálnia a gyerek által látogatott tartalmak között."

Neked van gyereked? Sohasem kérdezed meg tőle, hogy merre járt, mit csinált? Nem érdekel, hogy igazat mond-e?

Michel Djerzinski 2015.02.22. 17:24:06

@Kereszteny Család: Őszinte leszek: még nincsen. Ez tény. De vannak elképzeléseim, bizonyos értékek és elvek, amikhez szeretném tartani magam. A gyerek és köztem annyi (lesz) a különbség, hogy eltérő a korunk és a tapasztalataink mennyisége, de ez a tény nem hatalmaz fel engem, hogy olyan előjögot gyakoroljak felette, ami az ő emberi szuverenitását, autonómiáját sérti. Ha nem így tennék, akkor a felvilágosodás előtti időszak dohos és avítt szellemét idézném, ami nem áll szándékomban. Ez az egyik. A másik: a kérdéseid azért nem jók itt, mert azzal még nagyon is kíváncsi lehetek a gyerekre, hogy őszintén érdeklődöm a "dolgai" iránt, anélkül, hogy a háta mögött kutakodnék. Ez utóbbit becstelenségnek, az erőfölénnyel való visszaélésnek, a gyerek személyisége kijátszásának tartom.

Kereszteny Család · https://www.facebook.com/keresztenycsaladblog/ 2015.02.22. 17:31:20

@Michel Djerzinski: Köszönöm az őszinteséged, én is az leszek. Házasság előtt teljesen más elképzeléseim voltak a házasságról, mint ahogy most is folyamatosan változnak az elképzeléseim, elveim a gyermeknevelést illetően. Ez így van jól. Gondolkodunk a témán és fejlődünk. De egyet ne felejts el:

A gyerek nagyon-nagyon önző, akármennyire cuki is. A közös élet során nagyon-nagyon nem érdekli, hogy neked esetleg fájdalmat okoz a viselkedése. Erre csak (talán) akkor jön rá, mikor már átélted a fájdalmat. Egyrészt természetes reakció a szülő részéről, hogy ezt igyekszik elkerülni, másrészt mivel a felnőtt, okosabb (kellene hogy legyen) nála, igyekszik a jó útra terelni. A gyerek ezt természetesen csak nagyon nehezen fogja belátni.

Michel Djerzinski 2015.02.22. 17:34:02

@Kereszteny Család: ezzel egyetértek persze, és tudni vélem is. De az igazi művészet szerintem a modus vivendi megtalálása, és közben a törekvés arra, hogy ne bánjunk úgy valakivel - beleértve a gyerekünk is -, amely bánásmód minket is sértene (vagy sértett volna anno).

Kereszteny Család · https://www.facebook.com/keresztenycsaladblog/ 2015.02.22. 17:39:01

@Michel Djerzinski: Igen, ez így van. Egyszer valakitől hallottam, hogy nem kell "tökéletes szülőnek" lenni, csak legyünk "elég jó szülők".

Egyébként amit mondasz, az egy bibliai elv, mely szerint azt tegyük mással, amit mástól is elvárunk magunkkal szemben. (Máté 7:12)

eßemfaßom még áll 2015.02.22. 17:39:52

@Kereszteny Család: Sajnálom ha zavar egy filmtörténeti klasszikus mondat

Kereszteny Család · https://www.facebook.com/keresztenycsaladblog/ 2015.02.22. 17:42:06

@eßemfaßom még áll: Semmi bajom a filmtörténeti klasszikusokkal, de ide nem valók az obszcén dolgok. Válassz egy másik klasszikust. :-)

Serrin 2016.04.29. 17:18:14

Az a szülő, aki a gyerekét eltiltja a technikázól (internet, tévé, számíógép, okostelefon, tablet), miközben ő maga használja, az hazug. Amúgy meg gyerekkorban a szülőt utánozza a gyerek, tiniként meg a környezetében élőket, így hiába van a tiltás.

A másik gond, hogy ma már az írás-olvasás szintjén áll a pc-okostelefon-stb. használata. A jövőben ez még csak erősödni fog, ha nem is gyorsan (főleg nálunk), de eljön az idő, amikor nem füzetbe, hanem pl.: tableten kell megírni a házit és a tanárnak elküldeni.
Ebben az esetben a maradi/elavult/stb. szüéő mit tesz? ELtiltja az oktatástól a gyereket?

Nem a középkorban élünk, fel kéne nőni a jelen világhoz. Amint a fiam értelmesen tud majd használni egy okostelefont, kap is egy olcsót.
süti beállítások módosítása